لیست اختراعات سعيد لطفي خليلي
خلاصه ي اختراع: موضوع اختراع: سامانه ي مديريت سوخت موتورهاي سبك و سنگين درون سوز سوخت مايع و گاز با گيربكس دستي و اتوماتيك زمينه ي اختراع: الكترونيك خودرو اين اختراع نوعي سامانه ي مديريت هوشمند مصرف سوخت جهت كاهش مصرف سوخت خودرو ميباشد كه در آن سعي شده حتي الامكان دستگاه با هر نوع خودرو اعم از دنده دستي يا اتومات و خودروي سنگين و سبك و با هرنوع سوخت و توان موتور هماهنگ باشد. امروزه خودروها مدت زيادي را در ترافيك هاي شهري ميگذرانند ، به طوري كه بسيار ديده ميشود يك خودرو دقايق زيادي را براي طي چند صد متر در ترافيك ميگذراند و در تمام اين مدت سوخت مصرف ميكند. مشكل اينجاست كه خودرو براي لحظه اي در حركت و براي لحظه اي در سكون است و امكان خاموش و روشن كردن پياپي آن وجود ندارد اين موضوع در حركت در سرازيري ها و شيب ها هم اتفاق ميافتد كه احتياج به گرفتن توان زيادي از موتور نداريم و فقط بايد روشن بماند ولي مصرف نسبتا زيادي دارد. نحوه ي كار اين دستگاه به اين صورت است كه يك عدد كليد پدالي خودرو زير پدال گاز خودرو قرار گرفته است و زماني كه شخص راننده بيش از دو ثانيه پاي خود را از روي پدال گاز برداشته باشد ( علت آن ميتواند توقف طولاني يا حركت در سرازيري ها يا هر موضوعي باشد كه احتياجي به گرفتن قدرت از موتور نيست و موتور فقط بايد روشن باشد ) ، بخش اول مدار دستگاه توسط يك تايمر روشن ميشود اين بخش يك سيلندر را از طريق قطع كردن جريان برق انژكتور مربوط به آن سيلندر كه نتيجه ي آن قطع جريان سوخت است، خاموش ميكند(همانطور كه ميدانيد در انژكتورِ مربوط به هر سيلندر سيم مثبت انژكتور مستقيما از باتري گرفته شده و دائما وصل است و قطع و وصل انزكتور از طريق قطع سيم منفي است و اين دستگاه براي جلوگيري از تداخل در كار تجهيزات الكترونيكي سيستم سوخت رساني موتور با سيم مثبت عمل ميكند يعني براي خاموش كردن سيلندر سيم مثبت آن را قطع ميكند كه در هر دو حالت قطع يا وصل بودن سيم منفي ، انژكتور خاموش خواهد بود پس بنزيني از خود عبور نميدهد). و در صورتي كه همچنان پدال گاز در حالت آزاد باشد بعد از 4 ثانيه بخش دوم مدار توسط دومين تايمر فعال شده كه دومين سيلندر را كه در فاز معكوس و جهت برعكس سيلندر اول عمل ميكرده خاموش ميكند. و در انتها دو سيلندر باقي ميمانند كه معكوس هم عمل ميكنند و موتور را روشن نگه ميدارند. (البته اين توضيح مختص خودروهاي 4 سيلندر بود و در حالتي كه موتور 6 سيلندر باشد، در هر مقطع 2 سيلندر از هر دسته از سيلندر هاي هم فاز خاموش ميشود و در انتها 2 سيلندر از 6 سيلندر باقي ميمانند كه در جهت مخالف هم عمل ميكنند تا موتور به گردش ادامه دهد و در يك خودروي هشت سيلندر نيز كه دو دسته ي 4 تايي از سيلندرها داريم كه در جهت مخالف هم عمل ميكنند در هر مقطع 3 سيلندر از هر دسته خاموش ميشوند) نكته ي مهم اين است كه در انتهاي كار بايد دو سيلندر كه در فاز معكوس هستند روشن بمانند تا موتور به گردش خود ادامه دهد. سيلندرهاي اضافي تا زماني خاموش خواهند بود كه شخص راننده پاي خود را مجددا روي پدال گاز بگذارد كه در اين حالت سريعا موتور به حالت اول بازميگردد و با تمام قوا كار ميكند. در مورد خودروهاي دنده اتوماتيك هم كليد مخصوصي روي دستگاه تعبيه شده كه اين كليد روي دنده ي N قرار ميگيرد وبا توجه به اينكه در توقف هاي طولاني خودروهاي دنده اتوماتيك راننده بايد خودرو را در حالت دنده ي N قرار دهد ، دو سيلندر هم بدون وقفه خاموش ميشوند و با فشار دادن پدال گازسريعا موتور به حالت اول بازميگردد. برجستگيهاي تكنيكي اختراع: 1 -اين اختراع براي خودروهاي دنده اتوماتيك ، دنده دستي ، خودروهاي سواري با ولتاژ 12 ولت ، خودروهاي سنگين با ولتاژ 24 ولت و خودروهاي فوق سنگين با ولتاژ 36 ولت طراحي شده و با همه ي آنها سازگاري دارد. 2- اين اختراع توانايي كار با موتورهاي بنزيني، ديزلي ، گاز سوز ، سوخت هاي گياهي ، سوخت الكل و هرنوع سوخت ديگري را دارد. و تنها كافي است موتور خودرو سيلندري باشد. 3- در صورتي كه مدار آسيب ببيند يا مخدوش شود يا كليد پدالي دچار مشكلي شود مدار از به طور خودكار از دور خارج ميشود و رله ها در حالت خاموشي ميروند كه برق قسمتهاي مختلف موتور را وصل نگه ميدارند . درست مانند تنظيمات كارخانه.
خلاصه ي اختراع: اين دستگاه نوعي مدار زمان سنج است كه به طور خودكار با اتصال به شارژر و باتري كار استارت و ريست شدن را كه نتيجه اش قطع يا وصل باتري از اتصال شارژ است را انجام ميدهد. از همان منبع تغذيه ي شارژر باتري استفاده ميكند كه ميتواند بين 4.5 تا 15 ولت باشد كه براي طيف وسيعي از باتري ها مناسب است. اتصال شارژر از يك طرف وارد مدار شده و هم كار تغذيه و هم كنترل را انجام ميدهد و از طرف ديگر سيم هاي مخصوص باتري خارج ميشود. زماني كه باتري در مدار قرار بگيرد مدار از طريق كنترل جريان عبوري تشخيص ميدهد كه آيا باتري احتياج به شارژ دارد يا خير. اگر باتري به شارژ نياز داشت مدار به آن اجازه ي تغذيه از شارژر را تا زمان پر شدن ميدهد و در حالتي كه باتري پر باشد مدار تشخيص داده و جريان دهي به باتري را متوقف ميكند. البته مدار به اينكه پس از قطع شارژ چه فرايندي را طي كند توجهي ندارد بلكه با توجه به زماني انتخابي و استاندارد كه توسط كاربر تعيين ميشود باتري را خارج از شارژ نگه ميدارد و پس از طي زمان مورد نظر دوباره ان را به شارژ وصل ميكند. در اين زمان با كنترل دوباره ي باتري اگر باتري به شارژ نياز داشت به آن اجازه ي پر شدن ميدهد و در صورتي كه باتري احتياجي به پر شدن نداشت دوباره براي همان مدت آن را از مدار خارج ميكند و اين فرآيند ادامه دارد. برجستگي هاي تكنيكي اختراع: 1-اين اختراع براي همه ي باتري هاي 3.6 تا 15 ولت طراحي شده . 2-اين اختراع با ولتاژهاي 4.5 تا 16 ولت به راحتي كار ميكند بدون اينكه تغييري در كاركردش ايجاد شود و با همه ي آنها سازگار است. 3-اين اختراع براي باتري هاي با تركيبات شيميائي مختلف سازگار بوده و محدوديتي در آمپر دهي به باتري ندارد. 4-با آسيب ديدن يا مخدوش شدن مدار دستگاه، مدار از دور خارج شده و شارژر مانند يك شارژر عادي باتري را شارژ ميكند.
موارد یافت شده: 2